هفت پرسش از ماشین‌سازان بسته‌بندی (پرسش پنجم )

طرسام: تکنولوژی های جدید در زمینه بسته‌بندی را از طریق شرکت در نمایشگاه‌ها و بررسی نمونه‌های اروپایی موجود در داخل و خارج کشور می‌توان به دست آورد. همچنین همکاری با دانشگاه‌ها و کسب اطلاعات بسیاری که در فضای مجازی موجود است همواره مفید واقع شده است.

5- از چه منابعی برای دستیابی به تکنولوژی‌های جدید استفاده می‌کنید؟ چگونه به آن‌ها دست پیدا می‌کنید؟

آرادپک:

در کار ما بیشتر بحث حضور در نمایشگاه‌هاست. ما در ساخت ماشین‌آلات از نمونه‌های خارجی الگو می‌گیریم. در صنف ما کپی وجود ندارد. چرا که امکانات و اطلاعاتی که در اروپا هست در ایران یافت نمی‌شود.
حضور در نمایشگاه‌های خارجی و بازدید از ماشین‌آلات جدید، کمک می‌کند ماشین‌آلاتی بسازیم که مطابق تکنولوژی روز باشند و ایرانیزه هم باشند. یعنی ماشینی باشد که بشود در ایران از آن استفاده کرد.
مشکل این‌جاست که باید بتوانیم از نظر مالی شرکتی را مجاب کنیم که هزینه کند.چون ماشین‌آلاتی که ما می سازیم با ماشین‌های خارجی مشابه خودشان شاید تفاوت قیمتی پنج برابری دارند. این است که ما سعی کردیم ماشین‌آلات به روز بسازیم. ماشین‌هایی که در حوزه بسته‌بندی ساخته می‌شوند پاسخ‌گوی رشد صنعتی ما هستند و به موازات نمونه‌های خارجی رشد کردند.

ماشین‌سازی کاراتوس مجید خادمی بیشتر تجهیزات در این صنعت وارداتی هستند و قیمت تمام شده دستگاه با نرخ ارز رابطه مستقیم دارد.

ماشین‌سازی کاراتوس
مجید خادمی
بیشتر تجهیزات در این صنعت وارداتی هستند و قیمت تمام شده دستگاه با نرخ ارز رابطه مستقیم دارد.

طرسام:

تکنولوژی های جدید در زمینه بسته‌بندی را از طریق شرکت در نمایشگاه‌ها و بررسی نمونه‌های اروپایی موجود در داخل و خارج کشور می‌توان به دست آورد. همچنین همکاری با دانشگاه‌ها و کسب اطلاعات بسیاری که در فضای مجازی موجود است همواره مفید واقع شده است.

ماشین‌سازی کاراتوس:

درخصوص منابع قابل دسترس متأسفانه ماشین‌سازها فقط در تعامل با دیگر سازنده‌های مطرح امکان ارتقاء را پیدا می‌کنند و این امر از طریق شرکت یا بازدید نمایشگاه‌های خارجی و با صرف هزینه فراوان و شخصی میسر می‌باشد.

کاراصنعت سازان نوین:

این قسمت از پرسش‌ها مهم‌ترین قسمت آن از نظر کاراصنعت است، زیرا ما از نظر تنوع در تولید (که فکر می‌کنم از این نظر بدون اغراق نمونه باشیم) در ایران نیاز مداوم به تکنولوژی جدید و اطلاعات نو در زمینه ماشین‌های بسته‌بندی داریم. هیچ روش واحدی در این مورد به‌تنهایی جواب نمی‌دهد.
ما از همه روش‌ها به‌شکل مداوم و هم‌زمان استفاده می‌کنیم. نمایشگاه‌های خارجی مرتبط، نمایشگاه‌های داخلی، اینترنت و یوتیوب، کتاب‌ها و مجلات خارجی، استفاده از نیروی انسانی مجرب و کنجکاو و باهوش که در یک محیط رقابتی به‌صورت مداوم کار نوآوری انجام می‌دهند و مهم‌تر از همه چیزی که در چند سال اخیر سبک و سیاق جدیدی برای ما به‌وجود آورد و فروش ما را با وجود رکود در بازار رقبا چند برابر کرد و به نظر من کیفیت محصولات ما را هم چند برابر افزایش داد و ما را قادر ساخت تولیداتی داشته باشیم که قبلاً فکر آن‌ها برای ما آرزو بود، واردات هوشمندانه و ترکیبی بود.
این اسم را خودم گذاشتم چون معادلی برایش پیدا نکردم. ولی وقتی توضیح بدهم مشخص می‌شود منظورم چیست. اول آمدیم قسمت‌هایی از ماشین‌هایی را که نمی‌توانستیم تولید کنیم وارد کردیم. مثلاً در تیوب پرکن، در قسمت سیل التراسونیک این قسمت کریستال دارد که به مدار فرکانس بالا متصل می‌شود. بقیه قسمت‌های تیوب پرکن را سال‌ها بود که می‌ساختیم. مشکل ما قسمت سیل انتهای تیوب بود. نتیجه ماشینی شد که با یک سوم قیمت بازار ایران با کیفیت مشابه اروپایی تیوب پلاستیکی را بسته‌بندی می‌کند. بعد اپلیکیتور ماشین‌های برچسب‌زن، کریمپ‌های هد دستگاه‌های دربند سورتر، درب‌های پیچیده و خیلی چیزهایی که همگی قبلا هر قسمتش باعث می‌شد کل ماشین را از دست بدهیم.
اتفاق مثبتی که خیلی زود افتاد این بود که تکنسین‌ها و مهندس‌ها خیلی زود شروع کردند به ایراد گرفتن از این زیرمجموعه‌های وارداتی و پیشنهاد بهتر برای طراحی و ساخت اون در شرکت ارائه شد. این بار خود ما همان مجموعه را با استفاده از آلیاژ بهتر ساختیم. ارزان‌تر هم تمام شد و تکنولوژی را هم بومی کردیم. وارداتش هم قطع شد و سراغ مجموعه‌های پیچیده‌تر رفتیم. الان بعد از سی سال، هنر ایجاد فضای رقابتی برای طرح‌های جدیدتر و رقابتی، در شرکت ما به سنت تبدیل شده و این تخصص اصلی این شرکت می‌باشد.

آذرماشین چاپ:

تکنولوژی به مجموعه‌ای از اطلاعات، ابزارها و تکنیک‌هایی که از علم وتجربه عملی نشأت گرفته ودر توسعه طراحی وتولید سیستم‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد،اطلاق می‌گردد.
ازآن جائی که در عصرحاضر امکان دست‌یابی به اطلاعات از طریق اینترنت کارها را آسان کرده ونسبت به گذشته با سرعت بیشتری به منابع مورد نظر خود می‌توانیم دسترسی داشته باشیم.اینترنت یکی از مهم‌ترین منابعی می‌باشد که در کنار آن با آشنایی با شرکت‌های بزرگی که در حیطه کاری ما فعالیت می‌کنند با ایمیل ومکاتبه راه‌کارهای خوبی را دریافت می‌کنیم. البته ناگفته نماند که بازدیداز نمایشگاه‌های مطرح دنیا که محصولات و تکنولوژی به‌روز مرتبط را معرفی می‌نمایند بسیار مفید بوده و با ارتباط از نزدیک و همکاری با این شرکت‌ها می‌توانیم به منابع جدیدی دست یابیم.مورد بعدی و تخصصی آن فعالیت در واحد تحقیق و توسعه شرکت می‌باشد که دلیل ایجاد محصول به روز دنیا و طبق استانداردهای دنیا می‌تواند باشد.

ماشین‌سازی نصرتی:

نیاز است که مسیر را مشخص می‌کند. مشکل بزرگ این است که در کشور نسبت به فن و علم یک بی‌نیازی ایجاد شده است و به دنبال آن صنعت و تولید تعطیل شده است. نیاز ایست که تکنولوژی را تولید می‌کند. لازم نیست کپی برداری انجام شود. علم به میزان کافی در کشور وجود دارد، راه استفاده از علم باید باز شود تا علم به عمل تبدیل شود.

ماشین‌سازی اوصانی:

شرکت در نمایشگاه‌ها خصوصاً نمایشگاه‌‌های بین المللی و همچنین مطالعه، به روز بودن،خلاقیت و نوآوری.

گروه صنعتی ویدر:

بیشترمواقع از طریق مطالعه کاتالوگ‌ها و دیدن ویدئوهای عملکرد ماشین‌آلات خارجی که ازطریق اینترنت به آن‌ها دسترسی پیدا می‌کنیم، از پیشرفت‌های فن‌آوری در زمینه کاری خود مطلع و ایده می‌گیریم.

ماه‌‌ماشین:

اول تحقیق و مطالعه در سراسر دنیا داریم و بعد گزینه مناسب را انتخاب می‌کنیم. اکثر خرید‌های ما از اروپا و گاهی از قسمت‌های غرب آسیا انجام می‌شود.

کوشش‌کاران:

ما سعی می‌کنیم از منابع اروپایی استفاده کنیم و در شرایط فعلی خیلی خوب می‌شود با آن‌ها کار کرد.

آذرماشین چاپ محسن گلابی سیستم ماشین‌سازی داخلی برای برخورداری از مزایای ماشین‌سازی مدرن شامل کیفیت بالاتر و قیمت رقابتی باید بر اساس طراحی و مونتاژ عمل کرده که نیازمند ارتباط کاری و اطلاعاتی ماشین‌سازان با یکدیگر می‌باشد. این کار موجب فعالیت تخصصی روی قطعات ماشین‌آلات می‌شود که به سرعت بخشی و ارتقاء کیفی محصول می‌انجامد.

آذرماشین چاپ
محسن گلابی
سیستم ماشین‌سازی داخلی برای برخورداری از مزایای ماشین‌سازی مدرن شامل کیفیت بالاتر و قیمت رقابتی باید بر اساس طراحی و مونتاژ عمل کرده که نیازمند ارتباط کاری و اطلاعاتی ماشین‌سازان با یکدیگر می‌باشد. این کار موجب فعالیت تخصصی روی قطعات ماشین‌آلات می‌شود که به سرعت بخشی و ارتقاء کیفی محصول می‌انجامد.

بهپک‌ساز:

خصلت نشان دادن کارخوب انجام شده به دیگران در دنیای مجازی و فراگیر امروز با ایجاد ایده و استفاده از ایده‌های دیگران را باعث می‌گردد. یکی از سرچشمه‌های ایده می‌تواند مشاهده کارهای موفق انجام شده توسط دیگران در فضای مجازی باشد. لذا اینترنت، دسترسی به فیلم‌ها و عکس‌های دستگاه‌های ساخته شده، پرسه در سایت‌های شرکت‌های موفق، بازدید از نمایشگاه‌های خارجی مرتبط با صنعت سازنده، بازدید از دستگاه‌های جدید خارجی وارد شده به کشور می‌تواند منابع متعدد برای دستیابی به ساخته‌های جدید و تکنولوژی‌های روز دنیا باشد.

ماشین‌سازی حکمایی:

در دنیای امروز که اینترنت بستر مناسب جهت دست‌یابی به اطلاعات و داده‌ها و نیز به‌روزرسانی‌ها را فراهم نموده است، پردازش این ورودی ها در بخش تحقیق، توسعه (R&D) با صرف وقت و هزینه، با طراحی توسط نرم‌افزارهای روز دنیا، دست‌یابی به تکنولوژی میسر می‌گردد. راه میان‌بر که کپی‌سازی از ماشین‌آلات است در دستور کار این واحد نمی باشد. ما بر این باور هستیم که به‌دست آوردن هرچیزی، حتی تکنولوژی بدون صرف وقت و هزینه‌های تحقیق و توسعه، پایدار نخواهد ماند که هدف ما نیز چیزی جز ماندگاری نیست.

ماشین‌سازی یادگاری:

از منابع شخصی خود و با ریسک بالا و با سعی و تلاش نتیجه نهایی را می‌گیرم.

تولیدی صنعتی عباسی:

بخشی از آن را از داخل کشور تهیه می‌کنیم و مقداری از آن را از ترکیه وارد می‌کنیم.

به‌پک‌ساز رحمت‌الله روشنفکر با آن که دستگاه ایرانی تحت لیسانس شرکت خارجی ساخته نمی‌شود و الزامی به رعایت نکات ایمنی دیکته شده‌ای وجود ندارد، اما باعث افتخار است که سازنده‌های ایرانی از حداقل امکانات موجود استفاده کرده و باخوش‌سلیقگی و احترام به حقوق اپراتورها سعی در رعایت اصول ایمنی می‌کنند.

به‌پک‌ساز
رحمت‌الله روشنفکر
با آن که دستگاه ایرانی تحت لیسانس شرکت خارجی ساخته نمی‌شود و الزامی به رعایت نکات ایمنی دیکته شده‌ای وجود ندارد، اما باعث افتخار است که سازنده‌های ایرانی از حداقل امکانات موجود استفاده کرده و باخوش‌سلیقگی و احترام به حقوق اپراتورها سعی در رعایت اصول ایمنی می‌کنند.

شیرزاد:

امید است که سیاست‌گذاران بتوانند مثل کشور ترکیه که 85درصد هزینه نمایشگاه را پرداخت می‌کنند عمل کنند نه این که هزینه هیات همراه تجاری را از صنعت داخلی طلب کنند تا دسترسی به منابع خارجی از طرق مختلف مثل ارتباط کاری یا شرکت در سمینارهای تولید و نمایشگاه‌های خارجی و داخلی عملی شود وگرنه شرکت‌های بزرگ و دانش‌بنیان خارجی تکنولوژی ساخت و تولید را خیرات اموات خودشان پخش نمی‌کنند.
باید پذیرفت که (بزرگی گر به کام شیر در است – شو خطر کن زکام شیر بجوی)

این گزارش در دهمین شماره کتاب سال بسته بندی در دی ماه 1395 منتشر شده است

 

همراهان ما در این گزارش (به ترتیب حروف الفبا):
* آذرماشین چاپ (محسن گلابی)
* آرادپک (علی علمیه)
* بهپک ساز (رحمت الله روشنفکر)
* تولیدی صنعتی عباسی (قربانعلی عباسی)
* صنایع بسته‌بندی شیرزاد (هوشنگ چاووشی)
* طرسام (علی شیرزاده)
*کاراصنعت‌سازان نوین(علیرضا صالحی قمصری)
* کوشش‌کاران (مجتبی نائلی)
*گروه تولیدی صنعتی کاراتوس (مجید خادمی)
*گروه صنعتی ویدر (مهران زنوزی)
* ماشین‌سازی اوصانی (علی‌رضا اوصانلو)
* ماشین‌سازی حکمایی (نیما سیدالحکمایی)
* ماشین‌سازی نصرتی (موسی نصرتی)
* ماشین‌سازی یادگاری (علی یادگاری)
* ماه‌ماشین (ناصر علی خزائی)

سردبیر پایگاه خبری پیام صنعت بسته‌بندی عضو سازمان خبرگزاران بین‌المللی بسته‌بندی IPPO (International Packaging Press Organization) member

بیشتر بخوانید . . .