مصری‌ها از ضایعات میگو کیسه پلاستیکی ساختند

در حقیقت این ماده نه تنها برای محیط زیست ضرر ندارد بلکه از مواد دور ریز استفاده می کند و به نوعی چرخه استفاده از محصولات طبیعی را طولانی تر می کند.

نیواطلس/مهر- گروهی از مهندسان علوم زیستی در مصر با استفاده از پوسته میگو ماده ای جایگزین برای تولید کیسه های پلاستیکی ساخته اند. یکی از مواد تشکیل دهنده کیسه های پلاستیک کنونی پلی اتیلن است که از سوخت های فسیلی به دست می آید و به محیط زیست آسیب می رساند.
اما ماده جدیدی که مهندسان علوم زیستی دانشگاه ناتینگهام با همکاری دانشگاه نیل مصر ساخته اند، از پوست میگو تهیه می شود و خطری برای محیط زیست ندارد.
در حقیقت این ماده نه تنها برای محیط زیست ضرر ندارد بلکه از مواد دور ریز استفاده می کند و به نوعی چرخه استفاده از محصولات طبیعی را طولانی تر می کند.
این درحالی است که در کشوری مانند مصر کیسه های پلاستیکی خطر بزرگی برای محیط زیست هستند زیرا علاوه برآنکه بازیافت آنها مشکل است، یکی از دلایل مهم آلودگی آب نیز به حساب می آیند. از سوی دیگر ساخت پلاستیک از گیاهان نیز در این کشور چندان کارآمد نیست زیرا در مصر بیشتر محصولات کشاورزی، مواد غذایی و پنبه است.
درهمین راستا مهندسان علوم زیستی از ماده چیتوسان استفاده کردند که یک پلیمر به دست آمده از میگو است و در این کشور دور ریز زیادی دارد.
چیتوسان از پوسته میگو ساخته می شود که در محلول اسید فرآوری می شود تا کلسیم کربنات آن از بین برود. سپس در محلول آلکالی قرار می گیرد تا پلیمر حاصل را به شکل ورقه ورقه دربیاورد. این ورقه ها را می توان با روش های کارخانه ای به فیلم های پلاستیکی تبدیل کرد.
از این ماده در بسته بندی مواد غذایی و همچنین صنایع دارویی استفاده می شود زیرا نه تنها طبیعی است بلکه ویژگی های آنتی میکروبال و آنتی باکتریال نیز دارد. علاوه بر آن اکسیژن را هم جذب می کند.

بیشتر بخوانید . . .