چالشی به نام چسب در صنعت تولید ورق کارتن

گفت و گو با متخصصان بسته بندی و کارتن

در حاشیه سمینار آموزشی چسب در صنعت کارتن

این سمینار در تاریخ 13 بهمن 1395 برگزار شد. گزارش کامل و عکسهای آن را در این لینک ببینید.

ویدا قبادی

 

iranpack sanat bastebandi 174 emampour

باید با بکارگیری اطلاعات اینترنتی اشکالات کارمان را رفع کنیم و در فرآیند تولید مواد اولیه به مرغوبیت و کیفیت بهتری برسیم.

مصطفی امام‌پور: نایب رئیس انجمن علوم و فناوری بسته‌بندی

آموزش یکی از مباحثی است که برای رفع مشکلات هر چیزی می‌شود از آن استفاده کرد. مخصوصا آموزش‌های کوتاه مدت و عرضی برای حوزه‌های صنفی و اجرایی تاثیر بیشتری دارد و اگر بشود که موضوع‌های آموزشی را از فناوری‌های جدید به نوع کاربردی، اجرایی نزدیک کرد بازدهی آن بیشتر است. مشكلاتی که در مبحث چسب کارتن وجود دارد شامل مواد اولیه و عمل‌آوری چسب، آموزش و آگاهی پرسنل، استفاده از دستورالعمل‌ها و استانداردهای اجرایی در فرآیند خط تولید است. مثلا اینکه در هنگام پخت و عمل‌آوری از چه رطوبتی استفاده کنیم. دیگر اینکه ما باید خودمان را بروز نگه داریم و چون در ورود تجهیزات به کشورمان محدودیت داریم باید با بکارگیری از اطلاعات اینترنتی اشکالات کارمان را رفع کنیم و در فرآیند تولید مواد اولیه به مرغوبیت و کیفیت بهتری برسیم.

 

iranpack sanat bastebandi 174 manzour

کارتن‌سازی‌ها باید درمورد کاغذ شناخت بیشتری پیدا کنند

دکتر منظورالاجداد

این جلسات می‌تواند خیلی موثر باشد، چراکه یک حلقه بین صنایع بسته‌بندی، چاپ و کاغذ است و هرچه این جلسات بیشتر باشد و بتوانند از گروه‌های کاغذسازی و کارتن‌سازی و افرادی که در چاپ تخصص دارند همزمان باهم دعوت کنند و در رابطه با کیفیت باهم صحبت کنند خیلی از مسائل حل می‌شود.مشکلی که ما در صنعت چاپ و بسته‌بندی داریم این است که کارتن‌سازی‌ها باید درمورد کاغذ شناخت بیشتری پیدا کنند، چراکه کاغذها انواع متنوعی دارند که شامل کاغذ فلوت، کاغذ کرافت، تست لاینر، تاپ وایت و … می‌شود که هرکدام از این‌ها کیفیت‌های متفاوتی دارند و متناسب با این کیفیت‌ها باید نوع چسب تغییر کند و بین کارتن‌سازی و کاغذ‌سازی هماهنگی انجام شود، یعنی کاغذ‌ساز بداند که این نوع خاص کاغذ را کدام کارتن‌ساز استفاده می‌کند و همچنین کارتن‌ساز بداند که کاغذ مورد استفاده‌اش چه کیفیتی دارد و کیفیت چسب مورد استفاده‌اش را با توجه به آن تنظیم کند و این مشکل زمانی حل می‌شود که بین این دو صنعت ارتباط وجود داشته باشد.

 

 

iranpack sanat bastebandi 174 ghaedi

مکانیزم ساخت نشاسته در کشور ما بسیار مبتدی است

حبیب قائدی: شرکت کارتن میهن

یکی از مشکلات موجود چسب در صنعت کارتن این است که مکانیزم ساخت نشاسته در کشور ما بسیار مبتدی است، یعنی دستگاه‌ها در شرایط بدی قرار دارند و به آن مکانیزم اصلی نرسیده‌اند.به همین خاطر نشاسته‌ای که ما استفاده می‌کنیم در جاهای مختلف متغیر است و همچنین مجبوریم فرمول‌های متغیری داشته باشیم، یعنی هر شرکتی با توجه به فضا و کارایی کاغذ مورد استفاده خود، از نشاسته و ترکیب متفاوتی استفاده می‌کند و همین امر باعث می‌شود که کیفیت ساخت چسب پایین بیاید. به نظر من این‌گونه سمینارها زمانی موفقیت بیشتری به دنبال دارند که در چند مرحله تکرار شوند تا به نتیجه مطلوب برسیم.

متاسفانه در مورد چسب کارتن تحقیق و مطالعه خاصی وجود ندارد و بیشتر افراد به روش آزمون و خطا در این حرفه مشغول هستند.

محسن زند: شرکت مهندسین خبره‌میهن

متاسفانه ما راجع به روش‌های ساخت چسب و مواد افزودنی آن اطلاعات زیادی نداریم و با هدف افزایش آگاهی در این زمینه در سمینار شرکت کردیم تا از اطلاعات افرادی که به صورت علمی در این بخش فعالیت دارند استفاده کنیم. به نظر من مشکلات موجود در این صنعت این است که تقریبا همه افراد به صورت تجربی این حرفه را یاد گرفته‌اند و به غیر از تعداد محدودی از شرکت‌ها که روش‌های علمی را به کار گرفته‌اند بقیه کاملا تجربی پیش می‌روند و متاسفانه در مورد چسب کارتن تحقیق و مطالعه خاصی وجود ندارد و بیشتر افراد به روش آزمون و خطا در این حرفه مشغول هستند. اگر افرادی برای تدریس در این سمینار‌ها انتخاب می‌کنند به صورت نزدیک با کارخانه‌ها در ارتباط باشند و با مشکلات کار آشنا باشند این سمینار‌ها خیلی مفید واقع می‌شوند.

 

iranpack sanat bastebandi 174 ostadi

درحال حاضر مشکل چسب، به اشکالات اپراتوری و تنظیمات اپراتوری برمی‌گردد

علیرضا استادی: مدیر تحقیق و توسعه واحد آرا فردوس

درحال حاضر مشکل چسب، به اشکالات اپراتوری و تنظیمات اپراتوری برمی‌گردد که ممکن است به اپراتور ساخت چسب یا اپراتور تنظیم‌کننده ماشین سینگل‌فیس مربوط باشد. بخشی از اشکالات هم مربوط به کیفیت مواد اولیه است. به نظر من برگزاری این سمینارها خیلی در روند بهبود مشکلات موثر است. بنده در همه سمینار‌های این انجمن شرکت کرده‌ام و با وجود این‌که من هفت، هشت سال مدیر تولید بودم ولی در این جلسات به مسائل و نتایجی می‌رسم که شاید خارج از اینجا به این نتایج نمی‌رسیدم و سعی می‌کنم همین یافته‌ها را به اپراتورهایمان انتقال دهم و آنها آزمایشات علمی لازم را انجام دهند و به نتیجه علمی برسیم.

چسبی که روز قبل درست کرده‌ایم، اگر بخواهیم فردای آن روز از آن استفاده کنیم مثل شیر رقیق می‌شود.

عاشق‌حسینی: مدیرکنترل کیفیت شرکت بهکار

مشکلی که جدیدا شرکت ما در این زمینه با آن مواجه شده است این است که چسبی که روز قبل درست کرده‌ایم، اگر بخواهیم فردای آن روز از آن استفاده کنیم مثل شیر رقیق می‌شود. من در این سمینار شرکت کردم تا دلایل علمی حل این مشکل را بدست بیاورم. مسئله دیگری که امروز به آن رسیدیم این بود که ما تا امروز برای شستشوی لوله‌ها از سودسوزآور استفاده می‌کردیم در صورتی که دکتر پورموسی فرمودند که روش درست این کار استفاده از ترکیب کلر است. این تعاملات باعث می‌شود نتیجه بهتری از کارها حاصل شود.

 

iranpack sanat bastebandi 174 maleki

بزرگترین معضل ما در این کار عدم شناخت کامل نسبت به مواد اولیه است

ملکی: مدیر تولید صنایع غذایی بهکار

هدف بنده از شرکت در این سمینار ارتقاع دانشم در بحث چسب در صنعت کارتن بوده. بزرگترین معضل ما در این کار عدم شناخت کامل نسبت به مواد اولیه است، چراکه هیچ آزمایشگاهی برای اینکه مواد مصرفی خود را به طور کامل آنالیز کنیم نداریم.

 

iranpack sanat bastebandi 174 pourmousa

ما در این زمینه هم فقر دانش و هم فقر تکنولوژی داریم

دکتر شادمان پورموسی: عضو هیات علمی دانشگاه و متخصص در زمینه صنایع کاغذ، کارتن، مقوا و دستمال کاغذی

دوره ای که برگذار شد در رابطه با چسب نشاسته بود. چسب نشاسته یکی از حیاتی‌ترین و مهمترین موضوعاتی است که باید در صنعت به آن پرداخته شود که متاسفانه در این زمینه ما هم فقر دانش و هم فقر تکنولوژی داریم. اصولا مدیران تولید، مدیران کیفیت و مدیران کارخانه و سرپرستان قسمت چسب سازی و اپراتورهای آنها با این ماجرا درگیر هستند. ما در این سمینار مواد اولیه‌ای که در دنیا تولید می‌شود و آنچه که در ایران استفاده می‌شود را به صورت مقایسه‌ای معرفی کردیم و محدودیت‌های آن را عنوان کردیم و در فاز بعدی درمورد چسبندگی توضیحاتی دادیم و اینکه چه اتفاقاتی در بخش چسب درحال رخ دادن است و روش‌های آماده سازی را توضیح دادیم و بعد روش‌های کنترل کمی و کیفی را در سیستم چسب سازی توضیح دادیم و در نهایت در مورد روشهای رفع معایب کار توضیحاتی را ارائه کردیم. برگزاری این‌گونه سمینار‌ها بسیار مفید است چراکه تعاملات خوبی بین افراد به وجود می‌آید و اینکه افراد در فضای جدیدی با اندیش‌های جدید در رابطه با چسب مواجه می‌شوند خوب است و این جریان مطمئنا به توسعه صنعت کمک می‌کند.

 

iranpack sanat bastebandi 174 azarpour

یکی از مشکلات و دغدغه‌های کارتن‌سازی بحث چسب است

آذرپور: مدیر کارخانه پوشش کارتن

یکی از مشکلات و دغدغه‌های کارتن‌سازی بحث چسب است و این خوب است که افرادی که در این صنعت تجربه بیشتری دارند با برگزاری ای‌گونه سمینار‌ها در برطرف کردن این مشکل گام برداشته‌اند. به نظر من این نوع سمینار‌ها در این حوزه خیلی مفید هستند. با توجه به این‌که کارهایی که در این زمینه در کارخانه‌ها انجام می‌شود بر‌اساس تجربه‌هایی است که مدیران تولید ویا اوپراتور‌ها کسب کرده‌اند و پایه علمی و تحقیقاتی ندارند. از این رو هزینه‌های زیادی بابت آزمون و خطا پرداخت می‌شود.

بیشتر بخوانید . . .