امکان ضدعفونی کردن با فناوری پیشرفته پلاسمای سرد در ایران

رضایی به کاربردهای فراوان فناوری پلاسمای سرد اشاره کرد و گفت: ضدعفونی و پاک کردن گیاهان دارویی از آلودگی های میکروبی و باکتریایی از جمله کاربردهای این فناوری پیشرفته است.

ایرنا- یک شرکت دانش بنیان ایرانی در صدد بومی‌سازی فناوری پیشرفته پلاسمای سرد است و تاکنون به موفقیت‌های خوبی دست یافته که یکی از کاربردهای این فناوری، ضد عفونی کردن گیاهان دارویی است. پلاسما حالت چهارم ماده و گاز یونیزه است که سه حالت دیگر شامل جامد، مایع، گاز می‌باشد. پلاسما شامل الکترون‌ها، بارهای مثبت و یون‌های منفی، رادیکال‌های آزاد و اتم‌های گازی است که توسط محدوده وسیعی از دما و فشار تولید می‌شود.
مزیت این روش سریع و ارزان بودن، انجام فرآیند در فشار اتمسفری و دمای محیط، نفوذ پذیری کم می باشد. کاربردهای پلاسمای سرد رو به افزایش است که از جمله آن می‌توان به صنعت غذا، پارچه، کاربردهای پزشکی، گیاهان دارویی، صنایع بسته‌بندی، استرلیزاسیون و کاربردهای میکروبی و محیط زیست اشاره کرد.
از این تکنولوژی مدرن می‌توان برای ضدعفونی کردن بسیاری از محصولات از جمله صنایع غذایی، تجهیزات پزشکی و گیاهان دارویی استفاده کرد که این شرکت دانش بنیان درصد بهره گیری این فناوری پیشرفته در حوزه گیاهان دارویی است. رییس انجمن علمی گیاهان دارویی در این خصوص به خبرنگار علمی ایرنا گفت که این فناوری در برخی از کشورهای پیشرفته مانند آمریکا و آلمان مورد بهره برداری قرار گرفته و کشورهایی مانند ترکیه هم فعالیت خود را در این زمینه آغاز کرده‌اند.
محمدباقر رضایی با اشاره به این که تکنولوژی پلاسمای سرد در دنیا درحال شکل گیری است، اظهار کرد که ما هم باید با برنامه‌ریزی مناسب این فناوری نوین را در کشور نهادینه کنیم. رضایی به کاربردهای فراوان فناوری پلاسمای سرد اشاره کرد و گفت: ضدعفونی و پاک کردن گیاهان دارویی از آلودگی های میکروبی و باکتریایی از جمله کاربردهای این فناوری پیشرفته است.
وی افزود که از این فناوری می توان برای رفع معضل آلودگی‌ها از جمله میکروبی و باکتریایی در گیاهان دارویی استفاده کرد تا سلامت مردم به خطر نیافتد. این اقدام ضمن حفظ سلامتی و تندرستی، زمینه توسعه صادرات گیاهان دارویی را هم فراهم می آورد. رضایی اظهار کرد که ضدعفونی برخی از محصولات کشاورزی مانند زعفران، کشمش، زرشک، انجیر که ارزش صادراتی هم دارد بزودی آغاز می شود تا آنها از لحاظ بهداشتی مشکلی نداشته باشند.
وی اظهار کرد که در روش های فعلی مانند پرتوتابی با اشعه گاما و ازون هرچند آلودگی های میکروبی کاهش پیدا می کند اما تاثیری بر مواد موثره گیاه هم دارد ولی در روش جدید ضمن رفع معضلات، تاثیر منفی بر روی مواد موثره ندارد.رضایی بیان کرد: تابحال برداشت، جمع آوری و نگهداری گیاهان داروی اغلب به صورت دستی انجام می شد که در روش پلاسمای سرد کار به صورت مکانیزه صورت می گیرد.

iranpack sanat bastebandi 173 KAP_EN

بیشتر بخوانید . . .