گفت و گوی سالانه با دبیر انجمن تولیدکنندگان ظروف یکبارمصرف

بیشترین تمرکز انجمن در حال حاضر ایجاد بستر مناسب و فرهنگ سازی استفاده بهینه از ظروف یکبار مصرف است که متأسفانه در اغلب مواقع فرهنگ غلط در استفاده از آنها و دور ریز به دور از اخلاق اجتماعی این ظروف در طبیعت را که ناشی از عدم رعایت فرهنگ شهروندی است را به حساب صنعت ظروف یکبار مصرف میگذارند.

گفت‌و‌گوی‌ سالانه با تشکل‌های حوزه بسته‌بندی

ویژه کتاب سال بسته‌بندی 1395

گفت و گو با دبیر انجمن تولیدکنندگان ظروف یکبارمصرف ایران

محمدباقر آل آقا

 

1- تغییرات جدید در هیئت مدیره و در اساسنامه و سازمان انجمن

در آخرین مجمع انجمن آقای امیرحسین معظمی رییس هیات مدیره استعفا دادند و آقای حمید صمدی به اتفاق آرا به عنوان رییس هیات مدیره انتخاب و جایگزین شدند. بازرس اصلی و علی البدل انجمن نیز تغییر یافت.

 

2- توافقات جدید با دولت، مجلس و تشکل‌های صنفی و صنعتی

انجمن در خلال سال گذشته ارتباط و هماهنگی های موثری را با نهادهای ذیربط نظیر سازمان غذا و دارو- موسسه استاندارد- وزارت صنعت معدن و تجارت- سازمان محیط زیست- شهرداری‌ها و … داشته است و جهت استفاده از پتانسیل کارشناسی انجمن درصحن فعالیت های سازمان غذا و دارو به منظور نظارت هرچه بهتر بر امور صنعت ظروف یکبارمصرف توافقات اولیه و موثری صورت گرفته است. انجمن بعنوان یکی از اعضاء حاضر در شورای سلامت وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی می‌باشد.

 

3- تحلیل وضعیت تولیدکنندگان ایرانی ظروف در بازار ایران

اصولأ وضعیت صنعت ظروف یکبارمصرف نسبت به سنوات ماضی پیشرفت قابل توجه در کمیت و کیفیت و سطح مقبول و متنوع در بازار را داشته است.
خوشبختانه در این صنعت واحدهای فعال هستند که از لحاظ استانداردهای موجود در سطح بسیار مطلوب فعالیت داشته و محصولات آنها در بازارهای جهانی نیز مشتریان پر و پا قرصی دارند. تکنولوژی و دانش فنی موجود در صنعت نیز رشد خوب و در حد انتظاری داشته است.

 

4- وضعیت صنعت ظروف بسته‌بندی در پسابرجام

هر تأثیر برجام در صنعت کلان کشور بالتبع صنعت ظروف یکبارمصرف را نیز متأثر خواهد کرد.
با توجه به قابلیت‌های این صنعت قطعأ حضور در بازارهای جهانی ساده‌تر خواهد بود بدلیل موقعیت کشور در منطقه و نیاز به محصولات صنعت یکبار مصرف، پسابرجام نقش صنعت را پررنگ‌تر می‌سازد. تبادلات بانکی، مواد اولیه، دانش و تکنولوژی نیز از این قاعده مستثنی نخواهد بود.

 

5- رویکردها و کارهای انجام شده  توسط انجمن برای بهبود وضعیت عمومی صنعت ظروف بسته‌بندی

رویکرد انجمن عمدتأ بر بهبود و تعمیق در روابط با سازمان‌ها و عوامل دخیل بر صنعت استوار شده است. بیشترین تمرکز انجمن در حال حاضر ایجاد بستر مناسب و فرهنگ سازی استفاده بهینه از ظروف یکبار مصرف است که متأسفانه در اغلب مواقع فرهنگ غلط در استفاده از آنها و دور ریز به دور از اخلاق اجتماعی این ظروف در طبیعت را که ناشی از عدم رعایت فرهنگ شهروندی است را به حساب صنعت ظروف یکبار مصرف میگذارند.

 

6- رابطه انجمن با شرکتها و سازمانهای خارجی و توافقات انجام شده

انجمن با سایر تشکلها و نهادهای اجتماعی- صنفی روابط مبتنی بر تعاملات مثبت حرفه ای داشته و با انجمن ملی پلاستیک و پلیمر ایران همکاری و هماهنگی مفیدی را آغاز کرده است.

 

7- امکانات، تسهیلات و خدمات انجمن برای اعضا

……… انجمن یک تشکل غیرانتفاعی است و لیکن در حد بضاعت فعلی توانسته در قالب حضور در برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی، در مقاطعی تسهیل واگذاری مواد اولیه و راهنمایی های کارشناسی و تکنیکی خدمات شایانی را به اعضاء تقدیم نماید.

 

8- نقش انجمن در حل مسائل (بین اعضا و داخل صنف)

انجمن بعنوان مرجع مرضی الطرفین در موارد اختلاف نظر و سلیقه مشکلات بین اعضاء حضور داشته و دارد .

 

9- برنامه‌های آموزشی انجمن برای اعضا و غیراعضا

انجمن تاکنون دربرگزاری چندین همایش و کارگاه آموزشی نقش موثری را داشته است و درحال حاضر درصدد است تا با برگزاری اولین همایش بین المللی ظروف یکبار مصرف با محوریت مسائل زیست محیطی با عنوان “اکو پلاست” در اوائل سال آینده بتواند اطلاع رسانی خوبی را در این زمینه داشته باشد.

سردبیر پایگاه خبری پیام صنعت بسته‌بندی عضو سازمان خبرگزاران بین‌المللی بسته‌بندی IPPO (International Packaging Press Organization) member

بیشتر بخوانید . . .