مراسم معرفی نمایشگاه بسته‌بندی اینترپک 2017 برگزار شد

مدیرعامل انجمن سازندگان ماشین آلات بسته بندی و تولید مواد غذایی آلمان:
جهان در حال تغییر است رشد جمعیت باعث شده تقاضای جهانی رو به افزایش باشد. نیاز به انواع مختلف بسته‌بندی هم به دنبال آن افزایش یافته است همچنین گرایش به فناوری‌های مطابق محیط زیست. رقابت شدید در سطح جهانی و منطقه‌ای، افزایش هزینه نیروی کار، انرژی و مواد اولیه و تغییر رفتار مصرف‌کننده از مهمترین چالش‌های این صنعت است. چالش‌های خاص در زمینه ماشین‌آلات مسئله انعطاف‌پذیری دستگاه، بهداشتی بودن ماشین‌آلات و کمبود منابع و چاره کار آنها را استفاده از نوآوری‌ها و فرایندهای هوشمند، کنترل خلاقانه کارخانه، قطعات و تجهیزات با مصرف بهتر و بسته‌های سبکتر می‌باشد.

مراسم معرفی نمایشگاه بسته‌بندی اینترپک 2017 برگزار شد

چهارشنبه هفتم مهرماه مراسم معرفی نمایشگاه اینترپک 2017 (14 تا 20 اردیبهشت 96) در دوسلدورف آلمان در هتل پارسیان آزادی تهران برگزار شد. بنا بر روال معمول نمایشگاه‌های دوسلدورف نماینده انحصاری این شرکت نمایشگاهی در ایران یعنی شرکت فوژان راهبران آتی مسئول برگزاری همایش بود. مراسم معرفی نمایشگاه اینترپک 2017 چهار سخنران داشت که دو نفر آلمانی و دو نفر ایرانی بودند.

iranpack-sanat-bastebandi-magazine-171-img_0679

نیلوفر پنکار رییس هیات مدیره شرکت فوژان راهبران آتی Niloufar Pankar

ابتدا نیلوفر پنکار رییس هیات مدیره شرکت فوژان راهبران آتی ضمن خوشامد گویی به میهمانان مختصری از فعالیت شرکت گفت و پس از آن به معرفی برنامه و سخنرانان پرداخت.

iranpack-sanat-bastebandi-magazine-171-img_0765

ایرینا راک مدیر ارشد پروژه نمایشگاه اینترپک Irina Rak

نخستین سخنران ایرینا راک مدیر ارشد پروژه نمایشگاه اینترپک بود. وی ابتدا به معرفی مرکز نمایشگاهی دوسلدورف و نمایشگاه اینترپک پرداخت. او همچنین گوشه‌ای از امکانات و خدمات جانبی نمایشگاه را برشمرد. کنفرانسSave Food  در روز نخست نمایشگاه با 140 حامی، پارک نوآوری به عنوان چارچوبی برای راه‌حل‌ها و فناوری‌های جدید بسته‌بندی برای رسیدن به اهداف Save Food. بخش components  و صنعت 4.0. از جمله این برنامه‌ها بودند.

iranpack-sanat-bastebandi-magazine-171-img_0796

ریچارد کلمنز مدیرعامل انجمن سازندگان ماشین آلات بسته بندی و تولید مواد غذایی آلما Richard Clemens

پس از ایرینا راک نوبت به ریچارد کلمنز مدیرعامل انجمن سازندگان ماشین آلات بسته بندی و تولید مواد غذایی آلمان (VDMA) رسید.

کلمنز با ارائه آمارهایی از موسسات تحقیقاتی بر افزایش جمعیت جهان تاکید کرد و گفت: جهان در حال تغییر است رشد جمعیت باعث شده تقاضای جهانی رو به افزایش باشد. نیاز به انواع مختلف  بسته‌بندی هم به دنبال آن افزایش یافته است همچنین گرایش به فناوری‌های مطابق محیط زیست. وی رقابت شدید در سطح جهانی و منطقه‌ای، افزایش هزینه نیروی کار، انرژی و مواد اولیه و تغییر رفتار مصرف‌کننده را از مهمترین چالش‌های این صنعت معرفی کرد. اما کلمنز چالش‌های خاص در زمینه ماشین‌آلات را مسئله انعطاف‌پذیری دستگاه، بهداشتی بودن ماشین‌آلات و کمبود منابع و چاره کار آنها را استفاده از نوآوری‌ها و فرایندهای هوشمند، کنترل خلاقانه کارخانه، قطعات و تجهیزات با مصرف بهتر و بسته‌های سبکتر دانست که می‌تواند منجر به صرفه‌جویی شود.

کلمنز گفت: شصت درصد بسته‌بندی‌ها پلاستیکی است که ویژگی‌های بارز آن انعطاف‌پذیری است. وی بسته‌های هوشمند و فعال را به عنوان روندی جدید در صنعت بسته‌بندی معرفی کرد و در پایان به حضور 60 کشور در این نمایشگاه اشاره کرد.

iranpack-sanat-bastebandi-magazine-171-img_0953

نیما سیدالحکمایی مدیرعامل شرکت ماشین‌سازی حکمایی Nima Seyedolhokamaei

پس از سخنرانان آلمانی نوبت به سخنرانان ایرانی مراسم رسید. نیما سیدالحکمایی عضو هیات مدیره انجمن ماشین‌سازان صنایع غذایی ایران و عضو هیات مدیره انجمن علوم و فناوری بسته‌بندی ایران درباره حضور شرکت ماشین‌سازی حکمایی در اینترپک و اثرات مثبت آن صحبت کرد. او گفت: در سال 1993 برای اولین بار از این نمایشگاه دیدن کردم. در آن بازدید با نوع جدیدی از بسته‌بندی آشنا شدم که نتیجه آن یک نوآوری بود. پس از دو سال طراحی و انجام کارهای تحقیقاتی بسته‌بندی مایعات در کیسه پلی‌اتیلن را در کشور بنا نهادیم. این بار در سال‌های 2011 و 2014 در نمایشگاه به عنوان غرفه‌گذار حاضر بودیم. باید اعتراف کنم غرفه داشتن در نمایشگاه اینترپک باعث ارتقا ماشین‌آلات ما شد. جمله‌ای در ابتدای مراسم روی پرده نشان داده شد که می‌گفت هر نوآوری یک نقطه شروع دارد. برای ما این نقطه شروع نمایشگاه اینترپک بود و من باید بگویم آن چه در نوآوری و بازاریابی صرف شود هزینه محسوب نمی‌شود.

iranpack-sanat-bastebandi-magazine-171-img_0995

رضا نورائی سردبیر ماهنامه صنعت بسته‌بندی Reza Nouraei

آخرین سخنران این مراسم همان سخنران همیشگی مراسم معرفی نمایشگاه اینترپک در دوره های قبل بود. رضا نورائی سردبیر ماهنامه صنعت بسته‌بندی پشت تریبون رفت و درباره چند نکته با حاضران صحبت کرد. وی تاکید کرد نمایشگاه جایی است که طرح‌های به انجام رسیده به نمایش گذاشته می‌شوند. اما همان کسانی که این نوآوری‌ها را ارائه داده‌اند در فضای نمایشگاه و با دیدن نوآوری‌های دیگران به ایده‌های جدید می‌رسند. پس باید دید خود را عمیقتر کنیم و بدانیم وقتی آن چه را که در نمایشگاه عرضه شده به عنوان آخرین پدیده و دستاورد صنعت خریده یا تجزیه و تحلیل می‌کنیم صنعت در پرتو نوآوری‌های ارائه شده در نمایشگاه به نتایج تازه‌تری رسیده و آینده جدیدی در حال شکل‌گیری است که نباید از آن غافل بمانیم.

نورایی افزود تعداد زیادی سالن‌های بخش ماشین‌آلات و تجهیزات نسبت به سالن‌های بخش مواد و لوازم بسته‌بندی نشان از آن دارد که هنوز تجهیزات حرف اول را می‌زند. این به ما می‌فهماند که برای تولید خوب باید ماشین‌آلات و تجهیزات خوب داشت. وی از بازدیدکنندگان ایرانی بخصوص ماشین‌سازان خواست که از بخش components دیدن کنند. نورائی تاکید کرد نیازی نیست که همه بخش ماشین‌سازی کشور در گیر ساخت ماشین‌آلات یا خطوط کامل باشد. بلکه کشور به قطعه‌سازان و کسانی که آپشن‌های تکمیلی می‌سازند نیز نیاز دارد. وی در ادامه با بیان این که ایران یکی از تامین‌کنندگان بزرگ مواد غذایی است گفت: نقش ایران در کمپین Save Food دیده نشده و خود ما هم حرکتی نکرده‌ایم در حالی که می‌توانیم در این زمینه نقش فعالی داشته باشیم. همچنین نورائی از برگزارکنندگان کنفرانس Save Food درخواست کرد زمان برگزاری آن را از ابتدای زمان برگزاری نمایشگاه به چند روز پس از آغاز برگزاری تغییر دهند تا سخنرانان و حاضران با ارزیابی جدیدتر وارد بحث شوند و کنفرانس انعکاسی از وضع موجود باشد.

نورائی همچنین از ماشین‌سازان ایرانی خواست در حاشیه نمایشگاه اینترپک در یک نشست دوجانبه رسمی و سازمانی با اتحادیه ماشین‌سازان آلمان به ترسیم نقشه راهی برای توسعه همکاری‌های صنعتی دو کشور بپردازند. وی در این رابطه نیز به بعضی زوایای مهم اشاره کرد.

iranpack-sanat-bastebandi-magazine-171-img_1051

پس از پایان سخنرانی‌ها نوبت به پرسش و پاسخ رسید که ایرینا راک و ریچارد کلمنتز به پرسش‌های حاضران پاسخ گفتند و پس از آن از مهمانان پذیرایی به عمل آمد که توام با گپ و گفت‌های صنفی بود.

 

تعدادی از تصاویر در صفحه اینستاگرام ما

https://www.instagram.com/iranpack.ir/

 

نمایشگاه اینترپک 2017 از 14 تا 20 اردیبهشت 1396 برابر با 4 تا 10 مه 2017 در شهر دوسلدورف آلمان برپا خواهد بود

تلفن شرکت فوژان راهبران آتی نماینده نمایشگاه‌های دوسلدورف در ایران: 02188744033 و 02188744035

iranpack-sanat-bastebandi-magazine-171-img_1265

سردبیر پایگاه خبری پیام صنعت بسته‌بندی عضو سازمان خبرگزاران بین‌المللی بسته‌بندی IPPO (International Packaging Press Organization) member

بیشتر بخوانید . . .