تصویب یک استاندارد ملی جدید در زمینه پرتودهی

– هدف از تدوین این استاندارد ارائه اطلاعاتی درخصوص انتخاب و کاربرد مواد و اقلام بسته‌بندی مواد غذایی که تحت پرتوهای يون‌ساز (گاما، ایکس و یا باریکه الکترون) قرار می‌گیرند، می‌باشد.

در اجلاسیه شماره 181 کمیته ملی بسته‌بندی که روزبیست و سوم شهریور برگزار شد استاندارد ملی جدیدی در زمینه پرتودهی مورد بررسی و تصویب قرار گرفت.
عنوان کامل این استاندارد عبارت است از: “بسته‌بندی- انتخاب و استفاده مواد بسته‌بندی برای  مواد غذایی تحت پرتو”
رییس کمیسیون تدوین این استاندارد مرتضی شهرستانی از سازمان غذا و دارو و دبیر آن فرانک نعیميان از پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای سازمان انرژی اتمی بودند.
در بخش هدف این استاندارد آمده است:
– هدف از تدوین این استاندارد ارائه اطلاعاتی درخصوص انتخاب و کاربرد مواد و اقلام بسته‌بندی مواد غذایی که تحت پرتوهای يون‌ساز (گاما، ایکس و یا باریکه الکترون) قرار می‌گیرند، می‌باشد.
– این استاندارد الگويی جهت کمک به تولیدکنندگان و کاربران بسته‌بندی‌های مواد غذایی در انتخاب بسته‌بندی می‌باشد که مطابق با استانداردهای مربوطه و تاييديه مراجع ذيصلاح  باشد.
همچنین در بخشی از دامنه کاربرد این استاندارد آمده است:
– این استاندارد مقررات و چارچوب‌های ملی مربوط به انتخاب مواد بسته‌بندی برای نگهداری مواد غذایی در حین پرتودهی را مشخص می‌نماید؛ ولی تمام قوانین مربوط به انتخاب و استفاده از موادبسته‌بندی برای مواد غذایی که تحت پرتو قرار می‌گیرند را شامل نمی‌شود.
– این استاندارد برای موارد ایمنی مواد غذایی مرتبط با اثرات هم‌افزایی پرتودهی و بسته‌بندی به منظور افزایش زمان انبارمانی یا کیفیت مواد غذایی کاربرد ندارد.
– بخشی از شرایط خوب تولید (GMP) برای پرتودهی مواد غذایی بسته‌بندی شده، انتخاب صحیح مواد و اقلام بسته‌بندی می‌باشد.
– این استاندارد برای بررسی اثر مواد بسته¬بندی بر ایمنی و کیفیت مواد غذایی پرتودیده به منظور کنترل تکثیر عوامل بیماری‌زا کاربرد دارد.
– اين استاندارد برای مواردی از قبیل جلوگیری از آلودگي مجدد و به تاخیر انداختن زمان رسیدگی محصول و یا افزایش زمان انبارمانی مواد غذایی به کار می‌رود.
– این استاندارد برای انواع بسته‌بندی‌های مواد غذایی شامل بسته‌بندي‌های انعطاف‌پذير (مانند: فیلم‌های تک لایه هموپلیمر و کوپلیمر و فيلم‌های چند لایه کواکسترود و لمينيت) و بسته‌بندي‌های سخت (مانند: ظروف پلی اتیلن ترفتالات (PET)، پلی‌اتیلن و پلی‌پروپیلن) کاربرد دارد.
– این استاندارد در مواردی که از پرتودهی به‌ عنوان فرآیند کمکي  برای تولید بسته‌بندی یا سترون‌سازی اقلام بسته‌بندی که حاوی ماده غذایی نمی‌باشند استفاده می‌شود، کاربرد ندارد.

بیشتر بخوانید . . .