10روش بهینه برای انتخاب دستگاه دربندی CAPPING

موقع خرید و انتخاب دستگاه دربند (capping)،
نکات زیر را مد نظر قرار دهید:

1- درپوش مد نظر را بشناسید. نکته‌ای که بیش از هر چیز دیگر از تامین‌کنندگان و کاربران نهایی شنیده‌ایم، ضرورت اطلاع از تلرانس خودِ درپوش و تطبیق دادن تلرانس ماده با تلرانس دستگاه است. شما باید قبل از سفارش دستگاه، به طور کامل نسبت به هندسه، تلرانس و اندازه‌ درپوش آگاه باشید.

موقع خرید و انتخاب دستگاه دربند (capping)،
نکات زیر را مد نظر قرار دهید:

1- درپوش مد نظر را بشناسید. نکته‌ای که بیش از هر چیز دیگر از تامین‌کنندگان و کاربران نهایی شنیده‌ایم، ضرورت اطلاع از تلرانس خودِ درپوش و تطبیق دادن تلرانس ماده با تلرانس دستگاه است. شما باید قبل از سفارش دستگاه، به طور کامل نسبت به هندسه، تلرانس و اندازه‌ درپوش آگاه باشید. برای مثال، چه نوع فشاری بر روی یک درپوش خاص قابل تحمل است؟ در مورد یک درپوش پیچی ساده ممکن است بتوانید به اندازه 20 برابر نیروی بیشتری اعمال کنید، اما چندبار باید آن را بچرخانید؟ غالبا نوع درپوش توسط شرکت‌های بسته‌بندی مورد توجه قرار نمی‌گیرد و گشتاور لازم برای بستن و باز کردنِ درپوش توسط مصرف‌کننده، بالانس می‌شود. درزگیرهای القایی یک متغیر دیگر را وارد معادله می‌کنند، زیرا ممکن است درپوش‌ها را شُل کنند و به یک سیستم اعمال مجدد گشتاور (retorquer) نیاز باشد. علاوه بر این تمامی درپوش‌ها یک زمان افت به لحاظ نیروی لازم برای برداشتن درپوش نشان می‌دهند که شما باید از آن آگاه باشید زیرا ممکن است درپوش روی قفسه شل شود. شما باید این اطلاعات را در اختیار داشته و با فروشنده در میان بگذارید.

2- هم مصرف‌کننده و هم دستگاه را در نظر بگیرید. درپوش قوطی یا بطری شما باید هم با دستگاه سازگاری داشته باشد و هم مصرف‌کننده را راضی کند. اندازه دهانه بطری را هم به لحاظ پر شدن و هم به لحاظ خالی شدن بررسی کنید. همچنین استفاده از یک درپوش یک‌تکه را با یک درپوش دو یا سه‌جزئی مقایسه کنید. هندسه بسته اولین چیزی است که باید به آن توجه کنید و بعد از آن نوع سیستم تغذیه لازم برای انتقال درپوش‌ها به دستگاه دربندی را مد نظر قرار دهید.

3- طراحیِ درپوش با عملکرد دستگاه چگونه ارتباط دارد؟ پیش از آن که استفاده از سیستم‌های چیدمان به روش گریز از مرکز (sorting bowls) را در نظر بگیرید، باید بلندی، قطر و طول اجزای درپوش و همچنین انحراف وزن را ارزیابی کنید. آیا دیواره کناری درپوش، کاغذ دارد یا خیر؟ در این صورت به مراقبت بیشتری نیاز است. شما باید پیش از فرستادن یک درپوش به سیستم چیدمان، نسبت به میل طبیعی آن اطلاع داشته باشید. دانستن نحوه‌ی ارتباط طراحی درپوش با طرز کار دستگاه از اهمیت اساسی برخوردار است و شما باید پیش از هر چیز از آن آگاه باشید.
باید روشی را برای تمایز دادن شکل‌ها در ظروف چیدمان پیدا کنید. وقتی از تمایل طبیعی یک جزء آگاه باشید، می‌توانید آن را به واسطه طراحی دستگاه خود تسهیل کنید.
با این کار سطح اطمینان پروسه‌ی دربندی و جابجایی را ارتقا می‌دهید. یک رویکرد آن است که طراحی درپوش با توجه به نحوه عملکرد دستگاه انجام شود، به عبارت دیگر در این روش، طراحی درپوش بر مبنای سازگاری آن با دستگاه‌های موجود انجام می‌شود.

4- تطبیق‌پذیری درپوش را با نگاه به آینده ارزیابی کنید. همانند هر دستگاه بسته‌بندی دیگری، شما باید نیازهای آتی را پیش‌بینی کنید. ممکن است نیاز باشد که دستگاه دربندی شما با انواع درپوش‌ها هماهنگ شود. طراحی و کاربرد درپوش‌ها به مرور زمان بسیار پیچیده‌تر شده‌ است. مثلا، درپوش‌های اسپری باید با تصاویر گرافیکی روی ظرفشان هماهنگ باشند.

5- ملاحظات درباره‌ی دربند دوار (روتاری): درخصوص دستگاه‌های دوار، تعداد هِدها و روش تغذیه (starwheel یا پیچ) را در نظر بگیرید. یک مساله کلیدی در این جا نحوه‌ی‌ قرار دادنِ درپوش در جای خود است. قرار دادن درپوش توسط سیستم‌های سِروُدرایو، تعویض درپوش‌های به فرم‌های مختلف را تسهیل می‌کند. شما باید به مکانیزم مرکزگذاری (centering) دربند و هر وسیله ضد چرخش دیگر برای قرارگیری مطمئن درپوش توجه کنید.

6- نیاز به سرعت. باید بدانید که چند هِد برای دستیابی به سرعت خط کنونی خود نیاز دارید و از قابلیت اضافه کردن هِد برای کاربردهای سرعت بالاتر اطمینان حاصل کنید.

7- نحوه جابجایی ظرف و پایدارسازی آن را بررسی کنید: برای بطری‌های پلاستیکی سبک، باید دستگاه را به لحاظ محکم نگهداشتن آنها حین مرحله دربندی و اعمال گشتاور به منظور درزگیری مطلوب به ویژه در مورد محصولات خوراکی ارزیابی کنید.

8- اختلافات تلرانس را بیازمایید. بیشترین و کمترین تلرانس‌هایی را که تامین کننده ظرف و درپوش پیشنهاد می‌دهند را بررسی کنید. حد نهایی مخالف این مقادیر را با همدیگر بیازمایید و عملکرد دستگاه را ارزیابی کنید. به این ترتیب، شناخت مفیدی نسبت به انعطاف‌پذیری دستگاه برای کار با مواد مرزی به دست می‌آورید.

9- ورودی‌های اشتباه را تست کنید. مثلا پر کردن را در ظرف اشتباه و با با درپوش‌های اشتباه انجام دهید. این آزمون به آزمون اشتباه عمدی معروف است و می‌تواند احتمالات در شیفت کاری سوم را شبیه‌سازی کند. یعنی زمانی که خستگی اپراتورها بیشتر و هشیاری آنها نسبت به محیط کار کمتر است. ارزیابی کنید که در صورت وقوع اشتباه در کار چه اتفاقی می‌افتد؟

10- شناخت متغیرها. آیا قرار است از درپوش‌های تامین شده توسط فروشندگان مختلف یا حتی کارخانه‌های مختلف یک فروشنده استفاده کنید؟ آیا بیش از یک رنگ یا جنس برای درپوش وجود دارد؟ آیا قرار است روی بعضی از درپوش‌ها چاپ انجام شود و بعضی دیگر خیر؟ ممکن است تفاوتهایی بین درپوش‌ها وجود داشته باشد. رنگ‌ها رفتار پلاستیک‌ها را تغییر دهند و چاپ می‌تواند تغییرات جزئی ایجاد کند. بنابراین شناخت و تست متغیرهای مختلف، لازم به نظر می‌رسد.

بیشتر بخوانید . . .